Jag älskar gamification

Jag älskar gamification

Gamification – “the use of game play elements for non-game applications” (svenskan saknar både vettigt motsvarande ord och förklaring tycker jag) – är något som blir vanligare och vanligare, även om vi själva kanske inte tänker på det. Och för egen del måste jag erkänna att jag älskar det och jag misstänker att jag är inte ensam om det. Miljontals användare checkar in med Gowalla och Foursquare i hopp om att förtjäna “Badges”, Xbox Live har i ett par år nu använt sig av “achievements” i sina spel – vilket blir ett slags spel i spelet. Och som inbiten Xbox-spelare vet jag själv hur man gärna tar en omväg på en timme i spelet bara för att kunna bocka av ännu ett avklarat moment, som egentligen inte på något sätt kanske bidrar till att handlingen förs framåt men ger dig den där extra achievementen som du kan flexa med i din profil på Xbox live.

Ett annat exempel jag gillar är Mashable.coms sätt att belöna sina användare med olika badges för att man ska delta mer aktivt i sidan – genialiskt i all sin enkelhet. Koppla ihop minst två av dina andra Sociala Nätverk med Mashable och få “Double Rainbow Badge” – jag kopplar direkt! Dela 10 artiklar och få “Sneezing Panda Badge” – här ska delas!

Så sent som idag snubblade jag över tränings-appen Nexercise som belönar dig för din träning – har precis laddat hem den och förhoppningsvis är den precis vad jag behöver för att komma i form inför beach 2012.

Gamification är bara i sin linda som jag ser det och förhoppningsvis får vi se fler intressanta användningsområden för det framöver. Själv skulle jag gärna se det i min bank. Den bank som först kan erbjuda mig badgen “King of keeping the budget” har min framtida lojalitet.

 

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.