Reflektioner från dagens Emeet

Reflektioner från dagens Emeet

I morse tog jag tuben till Västra Skogen och sen en kort promenad till Postens huvudkontor där en av årets absoluta höjdpunkter i e-handlarkretsar; Emeet, gick av stapeln. De 150 biljetter som släpptes (gratis!) gick åt på nolltid så så här i efterhand får man vara otroligt tacksam att man fick tag i en.

Emeet är alltså en så kallad “unconference”, vilket kortfattat innebär att det är deltagarna som står för innehållet så vem som helst som vill prata om något skriver upp sig på schemat och sen är det bara att köra. I år hade man valt att dela upp sessionerna i fyra olika gridar; Marknadsföring, Bransch/Ekonomi/Logistik, Design/Konvertering/SEO & Fritt forum, något som när dagen summerades visade sig vara ett uppskattat drag.

Etablering utomlands

Dagens första session inleddes med att lyssna till Mats Ingelborn (@matsing) och höra om hans erfarenheter av att etablera sig (och sin butik Calzessa) i och sälja till andra länder. Det jag gillade med Mats session var främst drivkraften och viljan att hela tiden hitta nya utmaningar. Det jag tog med mig härifrån var att inte bara tänka på pengar utan huvudsaken är ändå att ha roligt.

Google+ för företag

Session 2 lockade med reda ut hur man som företagare bäst nyttjar Google+. Väl på plats ville dock ingen deltagare ta ansvar för att ha satt upp lappen :) men samtliga deltagare drog sitt strå till stacken och bidrog ändå till en intressant diskussion kring Googles “Facebook-dödare”. Man kan väl säga att vi kanske inte blev så mycket klokare egentligen mer än att det är dumt att inte finnas där då “allt Google gör påverkar söket på ett eller annat sätt” och att framtiden lär ge oss fler svar.

Social Shopping med Surftrain

Efter det var det dags att hoppa på “The Surftrain“, det vill säga Wussap ABs (@wussap) presentation av sitt nya verktyg för Social Shopping. Kortfattat går det ut på att besökare “samlas” vid en viss tidpunkt för ett gemensamt surftåg och guidas sedan runt på nätet av en auktoritet inom ett område som, förslagsvis, avslutar rundturen i din butik där besökarna sedan kan shoppa varor man sett och diskuterat under rundturen. Under hela “resan” kan besökarna chatta med varandra samt lyssna till guiden. Jag måste erkänna att jag var ganska skeptisk först men blev mer och mer övertygad ju mer man fick fundera över konceptet. En klädbutik skulle t ex kunna arrangera medlemskvällar med en känd modebloggare som tar med besökarna runt på nätet, presenterar dem för aktuella trender och avslutar sedan rundturen med att erbjuda dem att köpa varorna i butik.
Man har precis gjort första användartester, med positiva resultat, så det ska bli intressant att följa och se hur “Surftrain” utvecklas.

Vid det här laget var klockan över ett och magen kurrade så det var dags att bege sig av till Postens förträffliga matsal där det bjöds på allt mellan himmel och jord. För egen del slutade det i kebab som får med beröm godkänt.

Sportamore – från ingenting till någonting

Efter lunch drog vi vidare till session 4, som pga enormt intresse fick flytta till stora salen. Där fick jag, och säkert 70% av övriga emeet-deltagare, se Joakim (@Joakim) berätta om Sportamores resa från ingenting till en av de största aktörerna på marknaden och hur man gjort för att ta sig dit. Intressant och peppande om AdWords, kundtyper och varför “liknande produkter” är mer relevant för en besökare än att visa vad “andra köpte”. Och kom ihåg; “TV-reklam är dyrt. Jävligt dyrt“.

Magento – bra eller anus?

Session 5 bjöd på vilda diskussioner kring Magento som e-handelsplattform – är det så bra som alla säger? Vilka nackdelar upplever folk, vilka moduler ska man använda, varför är kortföretagens Magento-moduler så dåliga, är Magento bara för stora företag och många andra frågor diskuterades. Vissa besvarades också, i alla fall till viss del. Sammanfattningsvis kan man säga att representanten från Acne fick dra ett tungt lass när det kom till att besvara frågor och Fredrik från Garntorget.se var otroligt nöjd med sin Magento-shop – trots att de jobbar i liten skala.

Logistik – inte så tråkigt som det låter

Efter att ha fastnat i en diskussion med annan deltagare så kom vi lite sent till dagens sista session, som handlade om logistik-problem och då framför allt med hur olika handlare löser den eviga frågan “Hur skickar man till Norge utan att det kostar skjortan”. Vi fick även lära oss att en keps som kostar 150 kr har en fraktkostnad på 450 kr om man vill skicka den från Belgien till vårt grannland i väst :)

Vid fem-rycket avslutades dagen med en sammanfattning i stora salen och utdelning av goodie bags.

Goodiebag från Emeet

Goodiebag - tackartackar!

I’ll be back!

Om jag ska försöka sammanfatta mitt första besök på Emeet så blir det enbart i positiva ordalag. Otroligt inspirerande tillställning och de små grupperna som sessionerna hålls i bjuder in till diskussion där det är lätt för alla att flika in och dela med sig. Jag kommer garanterat tillbaka (om jag får biljett).

Avslutningsvis vill jag även passa på att tacka arrangörerna som sytt ihop det hela; Magnus Lundin (uttaget.se), Wilma Östlund (wilmaandfriends.se), Rikard Westberg (tonerlagret.se) & Peter Höjman (billigaarbetsklader.se)- tack!

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.