Att skapa behov man inte visste att man hade

Att skapa behov man inte visste att man hade

Panik! Du står i kassan på Ica och har lassat upp ett berg av varor, det är snart dags att betala och tanken kommer; “Har jag pengar på kontot?“. Vi har alla stått där och i och med smarta telefoners intåg i vår vardag och möjligheten att ha banken i fickan har vi kunnat stilla den paniken något. Att bara kunna knappa in sin fyrsiffriga kod och BAM – du har saldot i din hand. Det här är ett typexempel på en tjänst som gör din vardag lite enklare, fyller ett behov och känns ganska komplett i sitt utförande. “Jag kan logga in i min bank i telefonen bara genom att knappa in en kod – supersmidigt. Det kan inte bli enklare.”

Men det kan ju det.

Igår släpptes Swedbanks nya app för mobilbanken och en av nyheterna är att man kan “skaka fram” sitt saldo i telefonen – utan att logga in. Osäkert kan tyckas men egentligen är väl inte skillnaden mycket större än att öppna plånboken och se efter vad man har där?

Osäkert eller inte, nästa gång jag står där på Ica utan att ha koll på mitt saldo och knappar in koden för att logga in på min bank så VET jag att just knappa in den där fyrsiffriga koden kommer kännas oändligt jobbigt när jag vet att det finns en app där ute där allt jag behöver göra är att skaka för att få fram saldot..

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.