15 vanliga misstag företag gör i sociala medier

15 vanliga misstag företag gör i sociala medier

Hur man som företag ska/bör agera i sociala medier är ett ständigt återkommande ämne. Hur aktiv ska man vara, hur hanterar man negativ kritik och hur gör man för att få sina följare att engagera sig mer är frågor som återkommer titt som tätt.

Så här kommer 15 punkter som man kan jobba efter om man känner sig osäker.

15. För dålig aktivitet

“Hur ofta ska jag posta?” är en vanlig fråga många ställer sig – något som av rädsla för att posta för ofta i stället resulterar i att man postar på tok för sällan vilket leder till att du tappar dina följares intresse.

14. För hög aktivitet

Raka motsatsen till punkt 15 alltså. Postar du för ofta är risken stor att det uppfattas som att du spamar vilket gör att du riskerar att tappa dina följare.

13. Call to action saknas

Man har läst ditt inlägg men sen då – vad ska besökaren göra där efter? Om en tydlig call to action saknas, t ex besök en sida, dela med sig etc, är risken stor att besökaren går vidare utan att bry sig om ditt inlägg.

Veckorevyn Facebook

Bra exempel från Veckorevyn med tydlig call to action kopplat till ett erbjudande.

12. Ignorera kommentarer

Sociala medier är dina kunders främsta kommunikationskanal med dig och ditt företag och ställer de en fråga där så förväntar de sig ett svar (så snabbt som möjligt). En tumregel här kan vara att göra en rutin av att t ex inleda arbetsdagen med att kolla av Facebook, Twitter etc och besvara eventuella frågor som kommit in under det senaste dygnet.

11. Hantera negativa kommentarer

Många företags stora skräck när det kommer till sociala medier är just “Vad gör vi om någon skriver något negativt om oss?”. Istället bör man se sociala medier som en ypperlig kanal att hantera negativ kritik i snarare än att ignorera den. Hellre att kritiken framförs där ni kan bemöta den än att den sprids i kanaler där ni inte har någon kontroll. Raderar ni negativa inlägg är risken stor att det kommer eskalera i andra kanaler istället.

10. Otydliga statusuppdateringar

Se till att dina statusuppdateringar innehåller all relevant information som kunden kan behöva. Handlar det t ex om en utförsäljning så se till att få med när och var så kunden slipper leta efter informationen någon annanstans. Får inte all information plats? Komplettera i en kommentar till huvudinlägget snarare än att skriva ännu en post.

09. Blogg saknas

Twitter och Facebook är utmärkta kanaler för kundkontakt men många glömmer bort själva navet i sin sociala medier-satsning: bloggen. En blogg är ett perfekt sätt att snabbt och enkelt få ut nyheter och övrig information till dina kunder. Att sökmotorerna gillar dem gör inte saken sämre.

08. Använd bilder och video

Zlatan Facebookstatus“En bild säger mer än tusen ord” säger man ju och ska man översätta det i Facebook-språk kan man istället säga att “en bild är värd tusen likes”. Faktum är att använda bilder och video i dina uppdateringar är ett enkelt sätt att engagera dina följare och ger betydligt högre engagemang än rena textuppdateringar.
Bilden på Zlatan till vänster (klicka på den för att förstora) är ett bra exempel på hur en uppdatering lyfts genom att koppla ihop den med en relevant bild.

07. Feedback

Vad många företag lätt glömmer bort är att sociala medier är ett fantastiskt sätt att samla feedback om tjänster och produkter. Så var inte rädd för att fråga dina följare om vad de tycker – alltid lär man sig något.

06. Använd Facebooks timeline på rätt sätt

Facebooks timeline erbjuder företagen att på ett, för följarna, intressant sätt bygga sitt varumärke – något som försvinnande få företag faktiskt gör. Dels har du cover-bilden som du kan använda på ett sätt där bara fantasin sätter gränserna men glöm inte bort att nyttja de så kallade “milstolparna” där du kan lägga in när ditt företag grundades, flyttade till nya lokaler etc och på så sätt bygga en historia kring ditt företag.

05. Sociala medier sköter inte sig självt

Det räcker inte att skapa ett Twitter-konto och en Facebook-sida åt ditt företag och tro att det sedan sköter sig självt. Kontona kräver underhåll för uppdatering av kvalitativt innehåll samt besvara eventuella frågor. Gör det till en rutin någon gång under dagen så behöver det inte bli ett så stort projekt som man kanske kan tro först.

04. Return Of Investment?

Stirra dig inte blind på antalet fans och följare – ROI i sociala medier kan mätas på så många andra sätt. Hur du mäter värdet på dina följare beror helt och hållet på vilka mål du har med din satsning i sociala medier.

03. Rom byggdes inte på en dag

Ditt arbete i sociala medier bör du se som något ständigt pågående. Utgå inte från att din första postning blir en viral succé utan tänk istället långsiktigt.
Jobbar du enligt tidigare nämnda punkter så kommer följare och fans att komma.

02. Gör inte allt på en gång

Social Media CubeÄr du inte bekant med sociala medier sedan tidigare finns ingen anledning att dyka in i Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram etc på en gång. Att hantera en kanal kan vara nog så tidskrävande så börja med att starta en Facebook-sida, bekanta dig med den och utvidga dina kanaler i ett tempo du känner dig bekväm i snarare än att försöka göra allt på en gång.

01. Sätt upp en strategi

Allt för många företag ger sig in i sociala medier utan att ha någon direkt plan med sin satsning. Att agera i sociala medier kräver en strategi precis som vilken annan marknadsföringskanal.

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.