HootSuite University

HootSuite University

Jag har testat ett antal verktyg för att hantera alla mina sociala media-kanaler men det som jag fastnat för är HootSuite som, i min mening är, så nära man kan komma ett komplett verktyg för sociala medier. I dagarna så utsågs även HootSuite till certified product av Twitter – något som bara ges till tjänster som Twitter själva anser ger användaren en bättre upplevelse.

När jag via jobbet fick erbjudande att certifiera mig i det så var jag så klart inte sen att tacka nej. Så nu är jag alltså “HootSuite Certified Professional” – ett cert som ger dig en bra uppfattning om vilka möjligheter HootSuite faktiskt erbjuder. HootSuite - Twitter Certified ProductMånga, inklusive mig själv, har en uppfattning om att HootSuite är bara ännu ett verktyg att twittra med – inget kunde vara mer fel. Genom att certifiera sig får man tillgång till HootSuites utbildningsbibliotek med ett stort antal videos som lär dig allt du behöver (och lite till) om all funktionalitet som finns. Så om du arbetar aktivt med HootSuite idag och känner att du skulle vilja lära dig mer om det så rekommenderar jag absolut att du tar en titt på HootSuite University.

Med HootSuite kan du bland annat:

  • Hantera multipla konton för bl a Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ och Foursquare.
  • Schemalägga dina inlägg inklusive bulkuppladdning via CSV-filer.
  • Rollfördelning för organisationer där ni är flera som jobbar med sociala medier (perfekt då du kanske inte kan besvara en fråga utan skickar den istället vidare till en medarbetare).
  • Utförliga rapporter för varje kanal som även går att schemalägga.
  • Övervaka vad som sägs om dig och ditt varumärke i de olika kanalerna. Kan sättas upp på ett antal olika sätt.
  • URL-förkortare med statistik.
HootSuite

För dig som arbetar aktivt med sociala medier och kanske hanterar ett eller flera företags profiler för så väl Facebook, Twitter och kanske också LinkedIn och Google+ skulle jag säga att HootSuite är ditt bästa alternativ. Man bör dock vara medveten om att smakar det så kostar det och för dig som arbetar i mindre skala finns alternativ, t ex Buffer som är ett grymt verktyg för dig som endast vill schemalägga tweets.

Har du något förslag på andra alternativ? Dela gärna med dig.

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.

  • Maria Wimnell

    Hej Tomas, jag har en fråga kring Hootsuite och Facebook. Vi har ett företagskonto och jag skulle gärna vilja se inlägg (via startsidan på internet) i Hootsuite från de vi Gillar/Följer och inte bara mina egna inlägg. Går det att lägga in en sådan stream och vad kallas den?

    • Anonymous

      Hej Maria!
      Om jag har förstått dig rätt så vill du skapa en stream som visar en News feed för de sidor som ditt företagskonto gillar?
      Jag har tidigare försökt få till samma vy utan att lyckas och nu när jag tittar igen så ser det inte ut som att det går (vilket känns väldigt märkligt). Helt värt att forska vidare i. 

      • Maria Wimnell

        Ja Tomas, det är precis så jag menar. Det verkar ju som om Hootsuite är byggt på detta sättet för Twitter men att man inte kommit på att lösa den funktionen för Facebook ännu. Märkligt, hoppas det kommer en lösning på detta snart!