Optimera dina landningssidor

Optimera dina landningssidor

Att optimera landningssidor är något många förbiser och många har fått för sig att det är viktigast om man jobbar med e-handel – något som är helt fel. Oavsett vilken bransch du verkar inom handlar det om att se till att sidan som dina besökare landar på möter deras förväntningar.

En genomtänkt och väl utformad landningssida kommer inte bara att stärka den aktuella sidans position i det organiska söket utan även gynna dina PPC-kampanjer. Om man ser det ur PPC-synpunkt så vill du ju skicka dina besökare till en sida som matchar din annonstext och inte till t ex startsidan.

Google släppte häromdagen ett antal videoklipp där man visualiserar hur dålig webbdesign återspeglar sig i verkliga livet. I exemplet nedan visar man på hur en förvirrande en dåligt optimerad landningssida kan verka för en besökare – överdrivet och övertydligt :)

Tips för att optimera dina landningssidor

  • Synka rubriker med copy från dina AdWords-annonser
  • Tydliga rubriker som direkt talar om vad sidan handlar om
  • Se över stavningen! En sida med många stavfel tolkas inte som seriös.
  • Tydlig call to action (som sticker ut på sidan)
  • Testa och optimera löpande, gör A/B-tester, justeringar av copy, färger bilder etc. Glöm inte att mäta resultaten!

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.