Empire Avenue – den sociala börsen

Empire Avenue – den sociala börsen

Empire Avenue (EAv) är ett sociala medier-spel där man som användare köper in sig i andra användare. Du utgår från din personliga aktie (“Share”) som ökar i värde baserat på en kombination av antalet andra användare som köper in sig i den och din egen aktivitet i andra sociala medier. Du kan koppla ett flertal andra sociala medie-konton, så som Facebook, Twitter och Instagram, till EAv och ju fler du kopplar på desto mer kommer din aktie att stiga i värde.

Gamification är en drivande faktor här och man snålar inte med att dela ut badges och andra belöningar för minsta uppdrag man utför, något som ökar på användarnas engagemang ytterligare.

Man kan även skapa uppdrag (“Missions”) som andra användare utför och belönas för. Detta kan effektivt användas för att t ex generera Likes till ditt företags Facebook-sida eller liknande. Användarna utför uppdragen och belönas med så kallade “Eaves” (valutan i Emire Avenue). För Eaves kan man sen köpa fler andelar i andra användare.

Här finns även grupper på ett sätt som påminner om LinkedIn och att ge sig in i diskussioner i ämnen som du är engagerad i resulterar ofta i att andra användare som brinner för samma saker som du gör väljer att köpa aktier i ditt varumärke.

Man får även en sammanfattning över hur aktiv man är i de sociala medier man kopplat till sitt EAv-konto och får en smidig summering över den senaste veckans aktiviteter.

Är du en seriös användare så installerar du såklart modulen som visar din akties utveckling på din blogg.

Låter det krångligt? Helt ärligt så är det ganska krångligt, i alla fall till att börja med. Dock så kommer man in i det rätt så snabbt och då man konstant belönas med badges är viljan att plöja vidare och bli bättre stor.

Men man bör nog tänka till ett par gånger innan man viftar bort Empire Avenue som ett simpelt spel. Här finns idag stora, aktiva, aktörer som Audi, Nokia och Dell som ser EAv som ytterligare en plattform att vårda och sprida sitt varumärke på.

Sugen på att investera i Tomas-aktier? Klicka här och börja trejda på en gång.

 

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.