E-handel och storytelling

E-handel och storytelling

Tänkte dela med mig av en av mina angenämare e-handelsupplevelser som jag upplevde häromdagen. Att den skulle ta sin början på Klout hade jag kanske inte riktigt räknat med. De Perks man kan få ta del av där är ofta av tveksam kvalitet eller icke tillgängliga för användare utanför USA, men när jag erbjöds 25 dollar rabatt på butiken Boticca.com så tänkte jag att det kan i alla fall vara värt en titt.

Boticca.com är utåt sett en klassisk webbutik men under ytan döljer sig en samlingsplats för designers och hantverkare från hela världen som valts ut av Boticcas team som känner att de har något speciellt att erbjuda. Man fokuserar på smycken, väskor och andra accessoarer av hög kvalitet och som är gjorda med hjärta och själ. Vid första anblicken kände jag kanske att jag inte var rätt målgrupp men kom sedan på att jag var ju faktiskt på jakt efter ett laptop-fodral så jag grävde mig in och hittade mycket riktigt en kategori för datorväskor.

Klout Boticca Perk

Klout - ibland med värda Perks

“Every stitch I made reminds me of the trust you have given me”

Jag fastnade relativt omgående för en svart-röd variant med ditt monogram på, så jag klickade mig vidare från listningen till själva produktsidan för att läsa mer. Produktsidans innehåll styrs helt av produktdesignern själv så över lag så är bildmaterialet på Boticca riktigt bra. Så visst, baserat på bilderna så såg det ju riktigt bra ut men det som verkligen fick mig på kroken var historieberättandet. Att höra den här killen berätta om hur han för hand, med sin farfars gamla verktyg, tillverkar varje fodral med kärlek och ömhet räckte mer än väl för att övertyga mig om att “det här fodralet SKA jag ha“. Den här videon som ligger på samma sida blev nästan överflödig men för de som inte var övertygade av texten lär ha blivit det efter att ha sett den:

Över lag på hela siten är det stort fokus på enskilda designer och man kan bl a bli ett fan av en designer vilket i sin tur ger dig access till deras privata reor som sker titt som tätt. Har du några frågor kring en produkt så kan du enkelt ställa den direkt till designern vilket gör att du får svar från någon som verkligen kan produkten – utan och innan.

På det hela taget är shoppingupplevelsen på Boticca en angenäm upplevelse hela vägen från landning till utcheckning. Leveransen gick smärtfritt, varan kunde trackas hela vägen via USPS och från beställning till att jag hade den i min brevlåda tog det sex dagar. Frakt? Ja den var så klart gratis över hela världen.

Så vad är då summan av allt detta? Jo att vikten av unika produktbeskrivningar kan spela en så otroligt stor roll i köpbeslutet. Du kan aldrig lägga nog med tid på att skriva personliga texter och skapa unikt bildmaterial (och video om man orkar och har tid) för dina varor.

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.