Facebook-journalistik – nästa veckas kvittojournalistik?

Facebook-journalistik – nästa veckas kvittojournalistik?

Kvittojournalistik, dvs reportage baserade på granskning av fakturor och redovisning, är något som tidningarna varit fulla av de senaste veckorna. Är “Facebook-journalistik” nästa steg?

De senaste dagarna har man i bland annat Resumé och SvD kunnat läsa scoop som “Telenor hånas på Facebook” och “Facebookstorm mot Ryanair“. Detta är alltså artiklar enbart baserade på inlägg som gjorts på Telenor respektive Ryanairs företagssida på Facebook, inlägg som i sin tur fått en ofantlig mängd kommentarer och likes vilket i sin tur leder till att de förr eller senare kommer att poppa upp i en journalists Facebook-flöde.

Grävande journalistik?I exemplet med Ryanair så är det en person som fått betala 60 euro för att få sitt boardingkort utskrivet på flygplatsen (något som i Ryanairs villkor framgår tydligt om man bara läser dem) som uttalar sig kritiskt. Och visst, jag kan också se det orimliga i att behöva betala drygt 500 kr kr för att få sitt boardingkort utskrivet –  men, är det inte någonstans värre att som journalist skriva om en icke-nyhet om något enbart baserat på ett inlägg på Facebook med många likes och kommentarer? För inte är det någon nyhet för någon att Ryanair inte är kända för sin kundservice eller att Telefonförsäljare gärna vill få sina erbjudanden att kännas lite bättre än vad de faktiskt är? I dessa fall känns det snarare som att att man tänker “562 398 människor KAN INTE ha fel – det här skriver vi om”. För ingen tror väl att SvD hade skrivit en artikel om dyra avgifter hos Ryanair om personen i fråga hade hört av sig direkt till tidningen?

Personligen hade jag hellre sett en artikel där någon gräver djupare i vad som får ett, ändå hyfsat vanligt, inlägg på Facebook att explodera på det här sättet. Men så länge rubriker innehållande ordet “storm” är normen och negativa inlägg (ja ingen verkar vara intresserad att skriva om positiva inlägg som får stor spridning) riktade mot företag får hundratusentals likes så kommer vi nog att få läsa fler artiklar av det här slaget.

 

 

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=711912370 Claus Ottesen

    Tak for sharing