Emeet 4 – så var det

Emeet 4 – så var det

Då var det äntligen dags för höstens stora e-handelsträff – Emeet #4. Och även om det var fjärde gången eventet arrangerades så var det första gången i regi av de nya ägarna ehandel.se. Uppläggsmässigt påminde det mesta från tidigare gånger, nytt för i år var “Supersessions”. Detta var sessions som annonserades ut i förväg och som krävde föranmälan för att få plats.
Platsen var som vanligt PostNords högkvarter i Solna och, som vanligt, tog biljetterna slut innan någon hann säga “konverteringsoptimering”.

Vill du läsa mer om vad Emeet är kan du läsa min sammanfattning från Emeet #3 som gick av stapeln i våras.

Session 1 – Retargeting

Fredrik från Grand Shoes bjöd in till diskussion kring retargeting. Grand Shoes är en väldigt nischad skobutik som erbjuder skor för personer med fötter större än genomsnittet och har nyligen prövat på det här med retargeting. Kortfattat kan man säga att retargeting innebär att om du besöker en sida, i det här fallet GrandShoes.se, så placeras en cookie hos dig som sedan gör att banners från GrandShoes visas på sajter anslutna till t ex Googles annonsnätverk.

Retargeting - diskussionSå diskussionen kom främst att handla om besökare som utsätts för detta känner sig obekväma med att vara “förföljda” av en sida eller om det är ett effektivt sätt att plocka hem en avbruten affär. Grand Shoes kände att då kunder hörde av sig till dem och undrade vad det var som pågick då deras annonser började följa efter dem att det var lika bra att avbryta sitt försök.

Andra deltagare, t ex Länna Sport och Babyshop var dock mycket nöjda med resultaten de sett av sina retargeting-satsningar. En teori till att varför Grand Shoes kunder hört av sig och känt sig förföljda kan vara att en annons står ut så mycket mer när det handlar om en mindre aktör än en större. Babyshop, som ändå är en större aktör, kan man nästan förvänta sig ha annonser på vissa sidor utan att det känns konstigt. Diskussionen kom även att innefatta andra typer av retargeting och remarketing, t ex att ringa upp kunder som man ser avbrutit ett köp – något som SportAmore gör med väldigt goda resultat. Från Drytrend.se fick vi även tipset om att testa tjänsten Vergic.com för att assistera kunden i utcheckningen, får se hur många nya kunder de får efter idag.

Session 2 – Klarna Checkout – Skilj köp från betalning

I e-handelskretsar har det snackats en del kring Klarnas nya produkt Klarna Checkout så jag tog chansen att få en demonstration av Fredrik & co på Klarna. Klarna Checkout är en tjänst för betallösningar som ska göra det enklare för e-handlare att ta betalt med Klarna och man breddar även sitt erbjudande från faktura och delbetalningar till att nu även innefatta kortbetalningar och direktbetalningar via bank.

Klarnas målsättning med tjänsten är att att dra nytta av den stora kunddatabas man har för att automatiskt hitta adresser och fakturauppgifter, utan att kunden behöver fylla i det. Man har också gjort det möjligt att identifiera sig via Facebook vilket rent tekniskt kan innebära att all din kundinfo är förifylld redan när du kommer till utcheckningen och allt du behöver göra är att trycka på “Bekräfta köp”.

Det jag reagerade över var det omvända betalflödet, dvs att man förväntades fylla i sina uppgifter och bekräfta köpet utan att först välja betalsätt – något som ges möjlighet att ändra i “Tack för ditt köp”-vyn. Default är alltså att man betalar med faktura och vill man inte göra det kändes det inte supertydligt i den demo vi fick se att man kunde välja andra alternativ i ett senare skede. Mats på Lastbryggan hade även synpunkter på att stöd för postförskott inte fanns inbyggt utan var tvungen att läggas in som ett separat flöde, något som kanske inte blir supertydligt för kunden.

Klarna Checkout

Klarna Checkout

Sammanfattning av Klarna Checkout:

  • E-postadress krävs av kund (det första man fyller i, finns en tidigare Klarna-kund kopplad till den e-posten fylls övriga kunduppgifter i automatiskt)
  • Responsiv lösning
  • Inga inlösenavtal krävs
  • Priset sägs hamna på 599 kr/mån + 3% per transaktion
  • iFrame-lösning där du inte kan modifiera innehållet i själva framen

Det ska bli intressant att se Klarna Checkout in action hos olika handlare och se hur de implementerar det men även hur kunderna reagerar på flödet.

Session 4 – 8 punkter för optimering

Under session 3 tog jag lunch och kom mätt och belåten till sittningen med Stefan från SearchMe som kom med tips om hur du optimerar din sida bättre. Det han tog upp var bland annat:

  • Jobba redaktionellt med innehållet och skapa guider kring innehållet på din site.
  • Var inte rädd för att jobba med video på din site. Idag kan du relativt enkelt skapa egna produktvideos som är av intresse för besökarna och gillas av sökmotorerna. Komplettera gärna med tjusiga produktbilder, det kan vara värt att lägga lite extra krut på dem. Bra exempel Stefan lyfte fram var Zappos.com för video och Tintinstyle.se för produktbilder.
    Rolig Produkt

    Vad är en e-handel utan minst en rolig produkt?

  • Jobba med recensioner! De ökar konverteringen, rätt implementerat så visas de i sökresultatet och det ger unikt innehåll till din site.
  • Vårda dina befintliga kunder och återaktivera de kunder som inte varit aktiva på ett tag.
  • Säljutbilda din kundtjänst och öka konverteringen över telefon.
  • Ta in roliga produkter i ditt sortiment! Vare sig du säljer kakel eller tandborstar så kan du alltid hitta någon rolig produkt du kan ta in som har någon slags anknytning till din verksamhet. Roliga prylar har generellt större chans att uppmärksammas i sociala mediern och på så sätt ge din butik lite extra uppmärksamhet.

(Super)Session 5 – Riskkapitalisterna inom e-handel berättar vad som krävs för att lyckas stort

RiskkapitalsnackDå var det dags att känna på årets nyhets, Supersession. Till den här sessionen hade man bjudit in fyra riskkapitalister som har erfarenhet av att investera i e-handel och som diskuterade kring vad som krävs för att få en investering i en verksamhet. Modererade av Johan Jörgensen så fick Magnus Wiberg, Peter Brodén och Pontus Dahlström berätta om sina erfarenheter och svara på publikens frågor.

Lite av det man snappade upp var bland annat: Överansträng dig inte när det gäller presentationen när du ska ta in kapital. Ingen orkar läsa en affärsplan tjock som en roman – sammanfatta kort istället. Samtliga i panelen var överens om att teamet (management) var bland de viktigaste beståndsdelarna i företag man väljer att investera i.

På det hela taget tyckte jag detta var dagens mest inspirerande session med en bra diskussion och intressanta frågor och synpunkter.

Session 6 – Site clinic

Dagens sista session var ett samarbete mellan SearchMe, Pineberry och Detectify där man gjorde SEO- och säkerhetsanalys av några av besökarnas hemsidor. Tyvärr hade man lite tekniska problem i början av sessionen så man hann inte granska mer än två siter vilket var lite synd. Intressantast var slutsatserna man kunde dra kring säkerheten på folks siter och hur många säkerhetshål det ändå fanns på dem – tankeställare. Så några saker man kan tänka på kring säkerheten är att försöka dölja inloggningssidan till ditt CMS, dvs ha inte www.dinsida.se/admin. Har man som hacker kommit så långt kan man sedan gissa sig till användarnamn och sedan har man bara lösenordet kvar att knäcka – vilket inte behöver vara supersvårt. Vill du vara helt säker att ingen obehörig loggar in på din site kan du alltid styra vilka som kan logga in via ip-nummer.

Tack vare analysen av Lantbutiken.se fick vi även lära oss att äggkläckningsmaskiner för hemmabruk är sjukt hett runt om i landet! :)

Slutsats

Man kan inte vara annat än nöjd även med denna upplaga av Emeet och Ehandel.se får med beröm godkänt för arrangemanget. Om jag får citera dagens konferencier, Anton Johansson, så är väl det enda negativa man kan säga är att Emeet inte är två dagar. Men vem vet, kanske nästa år..
Något som också var hett efterlängtat bland deltagarna var någon slags digital version av “griden” så man enkelt kan hålla sig uppdaterad med vad som händer. Kan vara svårt att hänga med i ändringar och nytillkomna sessioner.

I vanlig ordning fick man även goodie bag som innehöll följande:

Trygg ehandel?

Trygg e-handel?

  • 1 par strumpor från Happy Socks
  • En påse Gott & Blandat från Klarna
  • En liten kundvagn
  • Ett fiffigt måttband från Payson
  • Lite fräsiga “I <3 EHANDEL”-stickers
  • 2 e-handel-kondomer
  • Mintpastiller
  • 2 pennor
Så medan ni andra slirar vidare på middag med efterföljande fest sitter jag här och smaskar Gott & Blandat. Väl mött nästa år!

har jobbat med internet sedan slutet av 90-talet, gillar allt som har med nätet att göra men brinner lite extra för sociala medier, e-handel, sökmotoroptimering och webbanalys.